Savencia

Deze website is eigendom van Savencia Fromage & Dairy SA
Kroonlaan 6
1050 Brussel
BTW: BE 0406.658741
RPR : Brussel

Contacteer ons: info.marketing@savencia-fd.be

GESCHIEDENIS / ONTSTAAN VAN DE GROEP

Kort na de Tweede Wereldoorlog komt Jean-Noël Bongrain aan het hoofd te staan van de familiale kaasmakerij in Illoud, in het departement Haute Marne, in het oosten van Frankrijk. Vijf jaar later, in 1956, wordt Caprice des Dieux geboren. Jean-Noël Bongrain wou een unieke, heerlijke kaas maken, met een smeuïge en verse zuivel, die zich onderscheidde van alle andere kazen.

In die tijd hadden zachte schimmelkazen allemaal een ronde vorm, werden ze verpakt in houten doosjes en droegen ze de naam van een streek, dorp, of een heilige. Het vernieuwende idee van Jean-Noël Bongrain bestond erin een kaas te ontwikkelen met een ovale vorm (zoals de calisson, een traditioneel Frans amandelgebakje), verpakt in een gekleurd doosje: blauw voor frisheid, wit voor zuiverheid en rood voor de sensualiteit van de zondige gulzigheid.

Maar daar hield het niet bij op. De al extravagante kaas kreeg namelijk de naam “Caprice des Dieux”. Zo ontstond de idee van een kaasspecialiteit in een klein dorpje in Lotharingen. Het product daarna aan de man brengen, dat ging iets moeilijker … Jean-Noël Bongrain doorkruiste daarom de streek rond Nancy om door te reizen naar Parijs, op zoek naar klanten. Toen een kaasaffineur uit Saint-Ouen op 21 juni 1956 de eerste factuur betaalde, was Caprice des Dieux eindelijk officieel gelanceerd. In minder dan twee dagen tijd was de eerste kist uitverkocht. De verkoopprijs bedroeg 50 oude centiemen per stuk. In 1984 rondde Caprice des Dieux werd de kaap van één miljard verkochte stuks, in 2004 waren er dat twee miljard en in 2006 vierde het merk zijn 50e verjaardag.

SAVENCIA VANDAAG

De activiteiten van Savencia Fromage & Dairy NV richten zich op kaas- en zuivelspecialiteiten. De Groep is een van de grootste melkverwerkende bedrijven ter wereld. Het bedrijf is op alle continenten actief en ontwikkelt producten met een hoge meerwaarde, op maat van de wensen van de consument en de specifieke kenmerken van de verschillende markten.

KAASPRODUCTEN

Marktleider in kaasspecialiteiten en zachte merkkazen. 2e grootste kaasfabrikant van Frankrijk, gespecialiseerd in merkkazen. 5e grootste kaasfabrikant ter wereld.

ANDERE ZUIVELPRODUCTEN

Consumentenmarkten

Marktleider in Frankrijk en België op het vlak van moderne boter en lang houdbare room.

Horeca

Als technische partner van horecaprofessionals biedt de Groep kwalitatief hoogwaardige producten die enerzijds praktisch, snel en gebruiksvriendelijk zijn en anderzijds een aangepaste verpakking en houdbaarheid bieden.

Industriële markten

Wereldleider in technische boter. Specialist in nutritionele en functionele ingrediënten op basis van melk.

  • 18 870 medewerkers
  • 3,5 miljard liter melk verwerkt
  • Het aandeel van Savencia Fromage & Dairy NV staat genoteerd op de eerste markt van de Beurs van Parijs
  • Omzet : € 4.084 mln
  • Bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering : € 149,4 mln
  • Nettoresultaat (aandeel van de Groep) : € 63,6 mln
  • Producten worden verkocht in 120 landen
  • Marktleider in kaasspecialiteiten
  • 2e grootste Franse kaasfabrikant en 5e grootste kaasfabrikant ter wereld

STRATEGIE VAN DE GROEP

ESSENTIËLE GROEIMARKTEN

Wereldwijd zijn de verstedelijking, de opmars van de supermarkten, de horeca en de kant-en-klare producten, en de veranderende eisen van de consument (die steeds meer kwaliteit en variatie wenst) de drijvende krachten achter de groei van zowel consumptiegoederen als producten bestemd voor professioneel en industrieel gebruik.

VOLDOEN AAN DE UITEENLOPENDE BEHOEFTEN

Omdat smaken, eetgewoonten en consumptiepatronen erg verschillen van land tot land, biedt Savencia Fromage & Dairy NV producten aan die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van elke markt. Zo heeft de Groep in alle landen waar het een vestiging heeft een stevige lokale marktpositie kunnen uitbouwen in de segmenten waarin ze actief zijn.

DE KEUZE VOOR INNOVATIE EN KWALITEIT

Savencia Fromage & Dairy NV luistert naar de evoluerende behoeften van de consument. Het voert dan ook een beleid van continue innovatie, vernieuwing en dynamisering: nieuwe concepten zoals kaasdesserts, zachte boter, ultralichte room, nieuwe smaken, light- of verrijkte versies van een zelfde product, enz… Dit beleid steunt op een ruime marktkennis en op de meest geavanceerde technologieën op het gebied van zuivel: Savencia Fromage & Dairy NV is een van de weinige producenten die alle zuivel- en kaastechnologieën beheerst.

ONDERNEMERSCHAP EN SYNERGIEËN BEVORDEREN

Savencia Fromage & Dairy NV steunt op een gedecentraliseerd beheer, waarbij de doelstellingen worden vastgelegd door de Groep, maar het operationele zwaartepunt ligt bij de dochterondernemingen. Gemeenschappelijke organisaties zorgen voor de creatie van industriële en commerciële synergieën, het uitwisselen van innovatie en beste praktijken, de keuze van producten en de optimalisatie van de merk- en productportfolio op internationaal niveau.

VOEDING EN GEZONDHEID

VERANTWOORDE VOEDING, EVENWICHTIG PLEZIER

Gezonder eten om beter te groeien, gezonder te leven en gezonder ouder te worden: Savencia investeert in baanbrekend onderzoek en geavanceerde technologieën die de voedingswaarde van producten bevorderen zonder in te boeten aan smaak en textuur. Room vervangen door yoghurt en zout door melkzout, smaken ontwikkelen op basis van specerijen of kruiden, het suikergehalte verminderen van room- en dessertbereidingen … Het zijn stuk voor stuk natuurlijke manieren om evenwichtige en smaakvolle producten te produceren.

ERKENDE NUTRITIONELE EIGENSCHAPPEN

Melk, de grondstof van kaas, bevat tal van voedingsstoffen die goed door het lichaam worden opgenomen, de natuurlijke weerstand versterken en vitale functies regelen zoals de groei bij kinderen, de opname van calcium op alle leeftijden en de preventie van osteoporose bij ouderen.

Kaas levert eiwitten van uitstekende kwaliteit, mineralen (zoals calcium, fosfor en zink), vitaminen en sporenelementen. Het is een van de drie of vier zuivelproducten per dag zoals aanbevolen door voedingsdeskundigen.

De aanbevolen hoeveelheid is 30 gram per dag. Afhankelijk van het type kaas komt dit overeen met 20 tot 33% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium en 12 tot 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten.

TAL VAN REDENEN OM KAAS TE ETEN

Calcium, essentieel voor sterke botten en tanden, speelt een rol bij het doorgeven van signalen door het zenuwstelsel, de controle van de spieren, de bloedstolling en de afscheiding van hormonen.

Fosfor zorgt net als calcium voor sterke botten en tanden, maar speelt ook een rol bij het vervoeren en opslaan van energie en regelt de zuurtegraad. Eiwitten dienen om weefsels op te bouwen en te onderhouden.

Ze zijn samengesteld uit aminozuren waarvan er 8 exclusief worden geleverd door bepaalde voedingsmiddelen zoals zuivelproducten. Vitamine A of retinol is essentieel voor het gezichtsvermogen en draagt bij aan een normale celdifferentiatie. Vitamine B2 of riboflavine speelt een rol bij de omzetting van voedingsstoffen in energie. Vitamine B12 gaat stress en vermoeidheid tegen en is noodzakelijk voor eiwitsynthese en celvermeerdering.

HET VETGEHALTE VAN KAAS

In Frankrijk is het bij wet al lang verplicht om het vetgehalte van de droge stof in de kaas te vermelden. Sinds 2007 wordt dit aangegeven voor het gehele product zoals het wordt verbruikt. Bijvoorbeeld, een vetgehalte van 45% vroeger is in werkelijkheid 21%, zoals het nu ook vermeld staat op de verpakking. Afhankelijk van de soort kan een stuk kaas van 30 gr dus 0 tot 9 gram vet bevatten.

HOE ZIT HET MET LACTOSE?

Bijna alle lactose wordt afgebroken bij het uitpersen of wordt omgezet in melkzuur bij het stremmen of rijpen. Zachte kazen (zoals Camembert, Coulommiers of Caprice des Dieux) en harde kazen (zoals Emmental of Fol Epi) bevatten zo bijna geen lactose. Verse kazen daarentegen kunnen 2 tot 3% lactose bevatten.

MOGEN VEGETARIËRS KAAS ETEN?

Ja, want vegetariërs mogen eieren en zuivelproducten eten. Alleen voor veganisten zijn alle dierlijke voedingsmiddelen verboden.

Savencia Fromage & Dairy promoot een evenwichtige voeding, vooral om overgewicht bij kinderen te voorkomen en ondervoeding bij ouderen tegen te gaan. De Groep steunt onder meer de vereniging Sapere les Classes du Goût, die in verschillende Europese landen pedagogische tools biedt aan leerkrachten in het basisonderwijs.

DOELSTELLINGEN EN WAARDEN VAN Savencia

Duurzaamheid staat centraal bij de beslissingen van de Groep. Savencia Fromage & Dairy streeft dan ook naar evenwichtige prestaties met respect voor mens en milieu.

DOELSTELLINGEN

  • Voortdurend innoveren om producten en diensten van uitstekende kwaliteit te ontwikkelen en op de markt te brengen, die perfect beantwoorden aan de verwachtingen van de consument.
  • De professionele en sociale ontwikkeling bevorderen van de mannen en vrouwen die werken in en voor de Groep.
  • Het kapitaal van de Groep veilig stellen en laten renderen met behoud van de onafhankelijkheid en autonomie van de Groep.
  • Deelnemen aan de economische en maatschappelijke ontwikkeling van landen waar de Groep actief is en het algemeen belang dienen.

WAARDEN

  • Tolerantie om anderen te aanvaarden en te begrijpen
  • Moed om zijn verantwoordelijkheid te nemen en fouten te kunnen toegeven
  • Eerlijkheid om de waarheid niet te proberen verbergen.
  • Loyaliteit tegenover de Groep, die op zijn beurt zijn medewerkers steunt

FUNDAMENTELE PRINCIPES

  • Subsidiariteit: vermijden om op een hoger niveau te doen wat perfect op een lager niveau kan worden uitgevoerd
  • Autonomie: verantwoordelijkheid nemen in het kader van een duidelijke en nauwkeurige opdracht
  • Collegialiteit: informatie delen en anderen betrekken in de besluitvorming om zich met het beste advies te laten begeleiden

UITMUNTENDHEID EN DUURZAME VOORUITGANG

De diversiteit onder de klanten, markten en landen van  Savencia Fromage & Dairy NV weerspiegelt zich ook in de teams van de Groep. Die streven allemaal naar uitmuntendheid en duurzame vooruitgang.

UITMUNTENDHEID BEOOGT DRIE DOELSTELLINGEN:

  • Voldoen aan de verwachtingen van klanten.
  • Fouten vermijden, van ontwerp tot distributie.
  • Problemen opsporen en snel en goed oplossen.

UITMUNTENDHEID IS GEBASEERD OP 8 PRINCIPES:

  • Aandacht voor klanten, want zonder hen zou het bedrijf niet bestaan.
  • Leiderschap, responsiviteit en voorbeeldigheid van de leidinggevenden.
  • Strikt beheer van processen en projecten die op de eerste plaats gericht zijn op klanttevredenheid.
  • Permanente vooruitgang en delen van goede praktijken.
  • Ontwikkeling en betrokkenheid van alle medewerkers.
  • Ontwikkeling van partnerschappen en win-win-relaties met alle belanghebbenden.
  • Verantwoording tegenover de maatschappij door middel van ethisch beheer.
  • Follow-up van resultaten om de tevredenheid van de verschillende partners te verzekeren.

EEN GLOBAAL MANAGEMENTKADER

Het streven naar uitmuntendheid en duurzame vooruitgang vertaalt zich voortdurend in het gebruik van de beste methodes, praktijken en normen: kwaliteits- en milieucertificeringen, Six Sigma, TQM, TPM, risicobeheer, identificatie van beste praktijken, tevredenheidsenquêtes, expertise- en kennisbeheer …

VOEDSELVEILIGHEID

Risicopreventie en kwaliteitsborging zijn sleutelelementen in het hele proces, van aankoop over productie tot distributie. Elk product, van de selectie van de grondstoffen tot de verkoop, wordt onderworpen aan kwaliteitsnormen, die strikt worden nageleefd.

VOLLEDIGE TRACEERBAARHEID

Savencia past de strengste normen toe voor opslag en kwaliteitscontrole van de melk, zowel voor als tijdens het ophalen.  In alle landen bezoeken onze gedreven medewerkers de boerderijen om de melkveehouders te leren hoe ze de voeding en de verzorging van hun dieren kunnen verbeteren, en hoe ze kunnen zorgen voor een betere hygiëne bij het melken.

EEN BELEID VAN KWALITEITSBORGING EN CERTIFICERING

Tussen het ophalen van de melk en het vrijgeven van de producten voor de verkoop vinden er tientallen controles plaats. Een gespecialiseerd team voert op de productielocaties audits uit rond goede hygiënische praktijken en voedselveiligheid.  Van elke verkochte partij worden systematisch monsters bijgehouden. Dankzij de logistieke traceerbaarheid kunnen producten indien nodig snel worden teruggeroepen.

GOED OPGELEIDE DISTRIBUTEURS

Savencia draagt bij aan de ontwikkeling van goede hygiënische praktijken op de snijtafels van supermarkten en zuivelhandels door gespecialiseerde opleidingen aan te bieden.

MILIEU

De bescherming van het milieu maakt natuurlijk deel uit van het industriële beleid van Savencia. De kaasmakerijen zijn dan ook meestal in het hart van de melkproducerende regio’s gevestigd. De Groep zet zich in om zijn energieverbruik te optimaliseren en zijn impact te beperken in elke fase van zijn activiteit.

EEN PROCES VAN PERMANENTE VERBETERING

De industriële leiding van de Groep begeleidt de dochterondernemingen bij het implementeren van hun milieubeheerplan en steunt ze bij hun certificeringsprocessen. De Groep bevordert de verspreiding van beste praktijken inzake milieu, levenscyclusbeheer, verpakking en etikettering van producten.

BESPAREN OP GRONDSTOFFEN, WATER EN ENERGIE

Dankzij de standaardisatie van processen en productiemethoden en het algemeen gebruik van de beste technologieën en apparatuur kan er worden bespaard op het water- en energieverbruik, kan het kwaliteitsbeheer worden geoptimaliseerd en kunnen de afvalproductie, de CO2-uitstoot en het afvalwater worden verminderd.  Omgekeerde osmose, een proces dat melk of wei concentreert door het verwijderen van watermoleculen, is een goed voorbeeld: het bespaart energie en zorgt voor minder uitstoot voor transport tussen sites of het drogen, en produceert zeer zuiver water, dat ter plaatse kan worden hergebruikt. De voorkeur gaat uit naar lichtere verpakkingen en recycleerbare materialen.

UITSTOOT TERUGDRINGEN EN AFVAL VERWERKEN

De emissies worden verminderd door een beter rendement van de koel- en stoomproductie-installaties, door airco’s op basis van ammoniak of freon te vervangen door processen met warm of koud water. De rondes voor het ophalen van de melk worden geoptimaliseerd, en de leveringen aan klanten en verkoopteams worden gebundeld. Het belangrijkste logistieke platform van de Groep in Frankrijk voldoet aan de Franse HQE-normen. Het wagenpark is uitgerust met zuinige motoren en de chauffeurs hebben een opleiding gekregen in ecologisch rijden. 40 sites hebben hun eigen zuiveringsinstallatie. Biologisch afbreekbaar slib wordt omgezet in mest of in methaniseringsinstallaties.